[2024] Most Important eCommerce Metrics You Should Measure To Grow Online Business

Apabila datang untuk membuat keputusan yang betul untuk pertumbuhan kedai dalam talian anda dan melonjakkan jualan anda, Metrik eDagang adalah penting. Menjejaki pelbagai metrik perniagaan bukan sahaja menyelamatkan anda daripada kegagalan tetapi juga membantu anda membawa perniagaan anda ke puncak kejayaan.

eCommerce metrics

Walau bagaimanapun, selalunya sangat mudah untuk tersesat di kalangan ratusan metrik perniagaan dan analisis. Tidak kira sama ada anda baru dalam dunia e-Dagang atau telah menjadi sebahagian daripada perniagaan dalam talian untuk beberapa waktu, nombor dan nilai ini boleh mengatasi dan mengelirukan anda. 

Untuk membantu anda memahami konsep metrik utama perniagaan dan membuat kesan positif jangka panjang pada perniagaan dalam talian anda, kami telah membuat senarai metrik eCommerce paling penting. Anda boleh melonjakkan jualan anda dengan mudah dengan menjejaki dan mengoptimumkan analitis ini. 

Tetapi sebelum kita boleh masuk ke dalam senarai, anda perlu memahami apa itu metrik eDagang dan sebab ia sangat berharga dalam mengembangkan perniagaan anda. Berminat untuk mengetahui lebih lanjut? Kemudian teruskan membaca! 

Apakah Metrik eDagang & Mengapa Ia Penting Untuk Perniagaan Anda? 

mana-mana pengukuran yang boleh diukur, ditakrifkan secara konsisten prestasi laman web perniagaan dalam talian dikenali sebagai Metrik eDagang. Metrik ini boleh terdiri daripada pelbagai jenis dan membantu anda meneliti dan membangunkan bahagian perniagaan anda yang berbeza. 

Perniagaan dalam talian yang berjaya sentiasa memerhatikan metrik tapak web mereka perhatikan penglibatan dan interaksi pengguna. Metrik e-Dagang boleh menunjukkan produk atau bahagian yang anda perlukan untuk mengambil tindakan segera, merancang untuk menambah baik pada masa hadapan, atau malah mengalih keluar dari kedai anda sama sekali. Mereka bukan sahaja boleh membantu meramalkan kerugian yang akan berlaku tetapi juga menghalangnya daripada berlaku. Menguruskan kedai dalam talian yang berjaya memerlukan keupayaan untuk mengumpulkan, menganalisis dan menambah baik metrik ini untuk eDagang.

Tentukan Metrik Yang Penting Kepada Perniagaan eDagang Anda 

Anda mesti tertanya-tanya bagaimana untuk mengetahui metrik perniagaan yang perlu dijejaki jika terdapat begitu banyak. Berita baiknya ialah terdapat hanya segelintir metrik eDagang yang penting untuk pertumbuhan perniagaan anda atau secara langsung mewakili keadaan perniagaan anda. Untuk mengetahui penunjuk eDagang yang paling penting untuk syarikat anda, tanya diri anda soalan berikut:

🎯 Berapa banyak kedai perniagaan dalam talian anda akan terjejas jika metrik tertentu berubah? Katakan terdapat kemungkinan perubahan dalam metrik tertentu, seperti trafik tapak web anda, akan memberi kesan yang ketara kepada perniagaan anda. Dalam kes itu, ia mungkin menjadi metrik penting untuk kedai dalam talian anda. 

🎯 Adakah dengan menambah baik atau bekerja pada metrik tertentu membawa syarikat anda lebih dekat untuk mencapai matlamatnya? Tentukan sama ada peningkatan dalam metrik tertentu akan menjadikan tapak web perniagaan dalam talian anda lebih berjaya dan menarik perhatian pelanggan anda. Jika ya, maka ia adalah metrik penting untuk perniagaan anda. 

🎯 Adakah anda akan melihat perubahan dalam metrik lain jika anda menambah baik pada metrik tertentu?  Anda perlu pertimbangkan metrik yang saling berkaitan dan tentukan yang menambah baik atau memberi kesan negatif kepada yang lain. 

Kami percaya anda mempunyai pemahaman yang baik tentang metrik eDagang sekarang, mari kita selami dan lihat metrik eDagang teratas yang perlu anda ukur untuk mengembangkan perniagaan dalam talian anda. 

Metrik eDagang Teratas yang Anda Perlu Jejak & Optimumkan Untuk Mencapai Jualan 

Kebanyakan perniagaan yang berjaya di seluruh dunia mempunyai amalan menjejak dan memeriksa metrik eDagang dengan teliti. Kami telah mencipta senarai metrik eCommerce yang paling penting anda perlu menjejaki untuk membantu anda. Untuk meningkatkan jualan anda dengan ketara, anda harus menyediakan metrik dan KPI ini dengan anda pada setiap masa. 

1) Kadar Penukaran Jualan 

Metrik eDagang paling penting yang mesti anda ikuti, tidak kira betapa besar atau kecil tapak anda, adalah perniagaan anda Kadar Penukaran Jualan. Ia adalah peratusan yang menentukan bilangan anda pelawat tapak yang melengkapkan pembelian mereka dan menjadi pelanggan yang membayar kepada perniagaan anda. Mana-mana perniagaan perlu mengkaji berapa banyak trafik yang menukar dan membawanya keuntungan. 

👉 Jejaki Kadar Penukaran Anda

Untuk mengira kadar penukaran jualan syarikat anda, anda perlu mencari peratusan pengguna yang membeli produk anda.  

[2024] Most Important eCommerce Metrics You Should Measure To Grow Online Business

Jadi, jika anda mempunyai sejumlah 100 pelawat tapak web dan kira-kira 50 daripada mereka membeli produk daripada perniagaan anda, kadar penukaran tapak anda ialah 50%.

di sini, 

Jumlah pelawat = 100 

Bilangan penukaran = 50 

Jadi, Kadar Penukaran = (50/100) * 100%  = 50%

 Amalan terbaik untuk menjejaki kadar penukaran ialah menggunakan Analitis Google dan menetapkan matlamat. Untuk memahami cara menyediakan matlamat Google Analitis anda, kami mengesyorkan anda memberikan 'Menganalisis Data eDagang Dipertingkat' dibaca.

eCommerce metrics

👉 Tingkatkan Kadar Penukaran Jualan Anda 

Anda boleh meningkatkan kadar penukaran anda dengan cepat dengan menjadikan tapak anda lebih menarik dan interaktif. Anda juga boleh memasukkan pemasaran bukti sosial dan Pemasaran FOMO dengan pemalam WordPress seperti UlasanX dan NotificationX untuk menambah kredibiliti pada tapak anda dan meyakinkan pelanggan anda untuk membuat pembelian. 

2) Kadar Pertumbuhan Trafik Laman Web

Adalah penting untuk menjejaki bilangan pengguna yang melawati tapak WooCommerce anda dengan kerap. Setelah anda memahami kadar penukaran eDagang anda dan mengambil langkah yang betul untuk mengoptimumkan metrik ini, anda perlu menumpukan pada trafik laman web

Anda perlu tahu dari mana pelawat tapak anda datang – sama ada iklan anda, pemasaran e-mel, pemasaran media sosial atau beberapa strategi lain yang anda gunakan. Menganalisis trafik tapak anda akan membantu anda mengira hasil yang anda peroleh daripada sumber trafik yang berbeza dan hasilkan pelaburan dalam sektor yang betul.

Untuk lebih spesifik, beberapa sumber trafik anda mungkin termasuk: 

🎯 Trafik tapak web anda: Jejaki bilangan lawatan setiap pengguna ke tapak web anda dalam tempoh masa tertentu. 

🎯 Platform media sosial anda: Kongsi setiap catatan blog dan produk baharu di Twitter, LinkedIn, Facebook, Google dan Pinterest, serta platform media sosial lain untuk memacu bakal pembelian. 

🎯 Catatan blog di tapak anda: Tulis kandungan yang menarik untuk catatan blog anda. Blog yang menggunakan pelbagai taktik SEO pada halaman boleh membantu anda mendapat kedudukan lebih tinggi dalam enjin carian dan menarik lebih ramai pelawat ke tapak web anda. Baca blog kami tentang caranya meningkatkan pengalaman pengguna pada blog WordPress anda untuk belajar lebih lagi.  

🎯 Google atau enjin carian lain: Ambil langkah untuk meningkatkan kedudukan SEO anda dalam enjin carian. Adalah penting bahawa laman web atau catatan blog anda muncul pada halaman carian pertama kerana kebanyakan pengguna tidak mengklik melepasi halaman pertama. 

👉 Analisis Trafik Tapak Anda

eCommerce metrics

Dengan bantuan Analitis Google, anda boleh menganalisis dan menjejak trafik tapak web anda dalam beberapa cara, menggunakan analitik dan kadar yang berbeza. 

📊 Kadar Lantunan: 

Kadar lantunan ialah peratusan yang digunakan untuk menjalankan analisis trafik laman web. Ia mewakili peratusan pelawat tapak yang meninggalkan (atau, melantun) kedai dalam talian anda tanpa mengambil sebarang tindakan. Anda boleh mengukur kadar lantunan kedai WooCommerce anda menggunakan Analitis Google, persamaan matematik, dsb. Semakin rendah kadar lantunan anda, lebih baik ia untuk tapak web anda. 

📊 Purata Masa Di Halaman:  

Ini ialah metrik penting yang digunakan untuk menentukan jumlah purata masa yang dibelanjakan pada a laman web tunggal oleh semua pengguna laman web. Metrik ini tidak mempertimbangkan halaman keluar dan lantunan.

📊 Nilai Halaman: 

Nilai purata halaman yang dilawati pengguna sebelum mendarat di halaman matlamat atau melengkapkan transaksi E-dagang dirujuk sebagai Nilai Halaman.

eCommerce metrics

👉 Tingkatkan Trafik Laman Web Anda 

Cara paling berkesan untuk penambahbaikan terbaik dalam trafik tapak web anda termasuk: 

📊 Melabur lebih banyak dalam media sosial, kempen e-mel dan pemasaran kandungan untuk meningkatkan usaha pemasaran syarikat anda.

📊 Pertimbangkan iklan tajaan dan kempen pemasaran lain untuk menyasarkan demografi pelanggan yang sesuai jika anda mempunyai belanjawan.

📊 Tingkatkan tahap penglibatan pengguna, dengan mengenal pasti dan menyerlahkan kandungan yang anda fikir akan disukai pelanggan. Pamerkan produk eksklusif atau barangan jualan oleh menonjolkan mereka melalui kategori dan peluncur produk. 

📊 Tingkatkan reka bentuk dan kebolehgunaan tapak web anda – jadikan tapak anda lebih mudah untuk dinavigasi dan gunakan tema dan templat responsif. Anda juga boleh menggunakan warna terang dengan reka letak minimalis untuk menarik perhatian pengguna dengan mudah dan melaksanakan widget dan butang interaktif.

3) Nilai Sepanjang Hayat Pelanggan (CLV)

mengikut Teknologi Di Asia, Nilai Sepanjang Hayat Pelanggan (CLV) ialah jumlah wang yang anda anggarkan setiap pengguna untuk dibelanjakan untuk produk dan perkhidmatan anda. Metrik khusus ini membantu memahami jumlah hasil yang anda akan peroleh daripada pengguna sepanjang hayat pelanggan. Mengetahui berapa banyak yang anda boleh belanjakan untuk mendapatkan pelanggan dan sejauh mana anda perlu pergi untuk mengekalkan mereka akan memberi anda satu anggaran AOV dan CAC.

eCommerce metrics

👉 Ramalkan Nilai Sepanjang Hayat Pelanggan

Meramal dan menjejaki CLV boleh menjadi sedikit rumit. Walaupun sesetengah formula membantu anda memahami nilai seumur hidup pelanggan, anda boleh melakukannya gunakan kalkulator ini untuk memudahkan proses. 

Anda juga boleh menganalisis pelanggan yang bernilai tinggi dan mengetahui corak pembelian mereka, kemudian meniru sistem dengan pelanggan lain. 

👉 Optimumkan Nilai Sepanjang Hayat Pelanggan

Untuk menambah baik CLV, anda boleh mencuba langkah berikut:

📊 Galakkan pelanggan untuk kembali dengan menawarkan diskaun, tawaran istimewa dan aktiviti promosi lain.

📊 Kurangkan kos untuk mendapatkan pelanggan baharu (CAC). Anda akan dapat meningkatkan keuntungan daripada pengguna individu.

📊 Cari cara untuk meningkatkan Nilai Pesanan Purata (AOV) anda. 

4) Metrik Pemasaran E-mel

eCommerce metrics

Pemasaran e-mel adalah salah satu strategi yang sangat penting untuk menarik perhatian pengguna tapak dan bukan pelawat. E-mel ialah salah satu alat yang paling berkuasa untuk perniagaan dalam talian untuk memacu jualan berulang. 

👉 Nilaikan Strategi Pemasaran E-mel Anda

Seperti kadar pertumbuhan trafik tapak web, terdapat berbilang kadar dan analitik yang boleh anda jejaki untuk menilai bilangan jualan dan pengguna yang anda perolehi daripada e-mel. Ini termasuk metrik eDagang berikut: 

🎯 Kadar Langganan E-mel (Opt-In):

Kadar ikut serta e-mel merujuk kepada peratusan pengguna kedai WooCommerce anda yang melanggan e-mel anda. 

eCommerce metrics

🎯 Kadar Buka E-mel:

Kadar terbuka mengukur bilangan pelanggan yang membaca e-mel yang anda hantar. Metrik ini membantu menganalisis cara menarik baris subjek dan kandungan e-mel anda. 

🎯 E-mel Kadar Klik Lalu (CTR): 

Metrik ini mengukur bilangan pengguna yang mengklik pada pautan dalam e-mel anda. Ia biasanya diukur untuk menentukan prestasi kempen e-mel anda. 

🎯 Kadar Nyah Langganan (Keluar) E-mel: 

Kadar memilih keluar e-mel pada asasnya adalah bertentangan dengan kadar ikut serta – ia menentukan peratusan pelanggan yang telah menyahlanggan e-mel kedai WooCommerce anda selepas menerima mel. 

Anda boleh menggunakan beberapa kaedah mudah untuk menilai kadar pemasaran e-mel anda:

📊 Menggunakan analitik terbina dalam dalam alat pemasaran e-mel anda, seperti MailChimp

📊 guna Analitis Google oleh menyediakan matlamat penukaran untuk menjejaki halaman "terima kasih" ikut serta anda. 

👉 Libatkan Pengguna Dengan Pemasaran E-mel

Jika anda mempunyai senarai e-mel pengguna tapak, anda boleh dengan mudah maklumkan kepada mereka semua jenis penambahbaikan, kemas kini dan keluaran terbaharu produk anda dan pastikan mereka terlibat dengan perniagaan anda. Selain itu, anda juga boleh memberitahu mereka tentang diskaun istimewa yang pasti akan membawa lebih ramai pengguna ke tapak anda dan meningkatkan jualan. 

eCommerce metrics

Anda juga boleh meningkatkan strategi pemasaran e-mel anda dengan menulis lebih banyak lagi baris subjek yang menarik dan menarik perhatian yang menarik minat pengguna untuk membuka dan membaca e-mel anda. Butang seruan tindak interaktif juga merupakan cara terbaik untuk meningkatkan CTR anda. 

5) Nilai Pesanan Purata (AOV)

The Nilai Pesanan Purata (AOV) metrik membantu menentukan jumlah wang atau harga yang pelanggan anda belanjakan untuk produk dan perkhidmatan anda semasa satu lawatan. Ia merupakan metrik penting apabila ia datang untuk menentukan keberkesanan pemasaran. Ciri ini secara langsung berkaitan dengan jumlah keuntungan yang dibuat oleh tapak anda daripada penggunanya.

👉 Kira Metrik AOV

Metrik AOV boleh berbeza dari industri ke industri. Untuk mengira, anda boleh menggunakan formula mudah ini: 

eCommerce metrics

Kita boleh lihat daripada formula yang diberikan di atas, Nilai Pesanan Purata (AOV) ditakrifkan oleh nisbah hasil yang diperoleh dan jumlah pesanan. Untuk memahami perkara ini, katakan pada bulan Ogos, anda mempunyai sejumlah 1000 pesanan dibuat ke kedai dalam talian anda. Dan daripada jualan pesanan tersebut, anda memperoleh hasil sebanyak $21000. 

di sini,

Jumlah pesanan = 1000 

Jumlah hasil yang diperoleh = $21000

Jadi, Kadar Penukaran = ($21000/100)  = $210

Kita boleh katakan, nilai pesanan purata untuk bulan Ogos ialah $210. 

eCommerce metrics

👉 Tingkatkan Perniagaan Anda AOV

Cara untuk meningkatkan AOV termasuk:

📊 Menawarkan pek yang lebih besar/bergabung dengan diskaun yang lebih menarik;

📊 Menjual alat tambah atau perkhidmatan dengan pembelian biasa;

📊 Letakkan lebih banyak pakej yang berkaitan di halaman utama untuk menarik lebih ramai pelanggan;

📊 Menawarkan penghantaran percuma atau diskaun untuk pembelian individu. 

6) Kos Pemerolehan Pelanggan (CAC)

Bagaimana jika anda membelanjakan lebih banyak wang untuk mendapatkan pelanggan daripada yang orang itu belanjakan di kedai anda? Metrik eDagang ini, juga dikenali sebagai CAC, membantu menentukan perbelanjaan untuk mendapatkan pelanggan dan termasuk semua jenis perbelanjaan jualan dan pemasaran yang berkaitan. 

👉 Tentukan Purata CAC Anda

Kos Pemerolehan Pelanggan (CAC) perniagaan eDagang anda pada asasnya ialah jumlah perbelanjaan yang dibuat oleh perniagaan untuk setiap pelanggan baharu. Untuk mengira CAC, anda membahagikan jumlah perbelanjaan anda (kos penjualan & pemasaran) dalam tempoh tertentu dengan jumlah pelanggan baharu yang diperoleh pada masa itu. 

eCommerce metrics

Katakan, jika syarikat anda membelanjakan $500 pada bulan Ogos dan memperoleh 500 pelanggan baharu, kami boleh mengira untuk melihat,

CAC = $500 / 500 pelanggan

         = $1 setiap pelanggan

Kos pemerolehan pelanggan anda mestilah kurang daripada nilai seumur hidup pengguna anda untuk menjana wang. Kos pemerolehan anda juga sepatutnya lebih rendah daripada anda nilai pesanan purata (AOV), membolehkan anda mendapat keuntungan daripada setiap pelanggan baharu.

👉 Turunkan CAC Syarikat Anda

eCommerce metrics

Terdapat beberapa kaedah untuk meningkatkan kos pemerolehan pelanggan perniagaan eDagang, dan ini termasuk: 

📊 Optimumkan trafik tapak web dan kadar penukaran

📊 guna maklum balas dan ulasan pelanggan untuk meningkatkan pengalaman mereka

📊 Rancang strategi pemasaran untuk memberi tumpuan kepada pengguna yang mempunyai potensi lebih tinggi untuk menjadi pelanggan

7) Kadar Pengabaian Troli (CAR)

The kadar pengabaian troli (KERETA) membandingkan bilangan pelawat yang menambah item pada troli beli-belah mereka tetapi tidak melengkapkan transaksi dengan bilangan pelawat yang menyelesaikan pembelian.

👉 Nilaikan Kadar Pengabaian Anda

Anda boleh menggunakan formula yang diberikan di bawah dengan mudah untuk mengukur dan menilai perniagaan eDagang tertentu ini, CAR.

eCommerce metrics

Penyelidikan menunjukkan bahawa kadar pengabaian purata adalah sekitar 68%. Jika CAR anda serupa atau lebih tinggi, anda perlu mempertimbangkan cara untuk menurunkan nombor dengan segera, seperti menambah baik anda strategi pembayaran

👉 Yakinkan Pelanggan Anda Untuk Membeli

Terdapat banyak cara untuk memujuk pengguna tapak web anda untuk menyelesaikan pembelian mereka dan menjadi pelanggan yang membayar. Beberapa perubahan paling berkesan yang boleh anda bawa ke dalam strategi kedai dalam talian anda ialah: 

📊 Jadikan proses pembayaran anda lebih mudah

📊 Kurangkan kos membeli-belah

📊 Hantar e-mel peringatan pengabaian troli 

8) Kadar Pemulangan Pelanggan

Perkadaran pelanggan anda yang telah membuat sekurang-kurangnya dua pembelian dalam tempoh tertentu dikenali sebagai kadar pulangan pelanggan. Metrik ini juga merupakan ukuran pengalaman pelanggan anda dan perkhidmatan anda terhadap mereka. Oleh itu, ini adalah petunjuk yang jelas tentang produk atau perkhidmatan yang perlu anda perbaiki dan yang menyebabkan masalah. 

👉 Selaraskan Kadar Pemulangan Pelanggan Anda

Kadar Pemulangan Pelanggan ditentukan dengan mencari jumlah nombor daripada pelanggan yang telah membeli sebelum ini sebagai peratusan daripada jumlah bilangan pelanggan. Memikirkan kadar pulangan pelanggan anda adalah mudah. Anda hanya perlu menjejaki pelanggan perniagaan eCommerce anda dan mereka yang telah membuat berbilang pembelian daripada pangkalan data anda. 

👉 Galakkan Pelanggan Anda Untuk Membeli Lagi

📊 Pastikan pelanggan anda mendapat pengalaman pengguna terbaik. Anda boleh memudahkan prosedur pembelian, menyampaikan produk dan perkhidmatan pada masa yang dijangkakan, memberikan diskaun dan banyak lagi. 

📊 Melabur dengan baik ke dalam kempen pemasaran anda dan pastikan pelanggan anda sentiasa terlibat dalam syarikat anda. 

📊 Laksanakan program kesetiaan pelanggan, dan galakkan mereka kembali untuk menebus ganjaran dan diskaun. 

📊 Tingkatkan strategi perkhidmatan pelanggan anda. 

9) Skor Promoter Bersih (NPS)

Jika anda ingin mengurangkan pergolakan untuk perniagaan eCommerce anda, anda perlu menumpukan pada meningkatkan pengalaman pengguna pelanggan anda. Anda boleh menilai dengan mudah kesetiaan pelanggan kedai anda dan kadar churn, dengan memerhatikan Skor Promoter Bersih (NPS) metrik. Ini biasanya dianggap sebagai salah satu metrik e-Dagang yang paling penting yang perlu dijejaki oleh mana-mana perniagaan untuk mengembangkan perniagaan mereka.

eCommerce metrics

NPS mengukur bilangan pelanggan anda yang sanggup melakukannya mengesyorkan (mempromosikan) produk anda dan perkhidmatan kepada orang lain. Ia adalah pandangan langsung tentang kesetiaan dan kepuasan jenama pengguna. 

Untuk menilai NPS, buat tinjauan dan tanya pelanggan anda sejauh mana mereka sanggup mengesyorkan produk daripada syarikat anda kepada rakan dan keluarga mereka. Adalah idea yang baik untuk meminta mereka menjawab atau memberi penilaian pada skala 0 hingga 10. Kemudian, ambil hasil tinjauan anda dan pisahkan pelanggan anda kepada tiga kategori: 

🎯Promotor:

Penggerak perniagaan anda adalah mereka yang memberikan perniagaan anda a markah 9-10. Pelanggan setia ini biasanya sangat berpuas hati dan dengan senang hati akan mempromosikan produk anda kepada orang lain. 

🎯Pasif: 

Ini adalah pelanggan yang berpuas hati yang tidak cukup bersemangat untuk menggalakkan orang lain melawat atau membeli dari kedai anda. Mereka akan menjaringkan tinggi perniagaan eDagang anda dengan a penarafan 7-8; pisahkan mereka dan fokus pada meningkatkan pengalaman mereka dan menukar mereka kepada promoter. 

🎯 Pengkritik:

Juruhias adalah mana-mana pelanggan yang kadar 6 atau ke bawah. Mereka biasanya tidak berpuas hati dengan kedai anda dan mungkin mengeluarkan perkataan negatif dari mulut ke mulut. 

Ikuti jawapan mereka dengan bertanya mengapa pengalaman mereka tidak menyenangkan dan cara anda boleh meningkatkan pengalaman membeli-belah mereka pada masa seterusnya. 

👉 Ukur Kesetiaan Pelanggan Dengan NPS

Kini setelah pelanggan anda diasingkan mengikut kategori mengikut tahap kepuasan mereka, kira NPS menggunakan formula berikut: 

eCommerce metrics
Menurut SPG Consulting, purata nilai NPS ialah 34.3; apa-apa sahaja di sekitar skor ini bermakna perniagaan anda berjalan dengan baik tetapi masih mempunyai ruang untuk dipertingkatkan. Apa-apa sahaja di bawah 0 bermakna anda perlu menilai semula strategi perniagaan anda dan membuat beberapa perubahan serius. Sebaliknya, sebarang nilai melebihi 70 bermakna kedai eCommerce anda berkembang maju!

👉 Minta Pelanggan Anda Mempromosikan Anda

Untuk menambah baik NPS anda, anda perlu terlebih dahulu memahami kedudukan perniagaan anda dengan pengguna. Mengetahui bilangan penganjur, pasif dan pengkritik yang anda ada dan mengambil tinjauan maklum balas mereka adalah langkah pertama yang baik. 

Dari sini, anda boleh mengambil langkah berikut: 

📊 Lakukan a pemetaan perjalanan pelanggan yang komprehensif untuk mendapatkan gambaran penuh tentang tingkah laku pengguna dan mencari punca masalah. 

📊 Buat satu pelan dipacu pelanggan yang cekap berdasarkan pemetaan perjalanan dan maklum balas pengguna. 

📊 Merangka tinjauan dan memaksimumkan respons untuk memahami taktik mana yang berkesan dan yang mana tidak. 

📊 Kenal pasti pengkritik anda dan ambil langkah untuk akhirnya menukar mereka menjadi penggalak perniagaan anda. Anda boleh melakukan ini dengan mudah dengan meningkatkan kualiti, membuang masalah daripada teras, melibatkan mereka dengan taktik pemasaran yang betul dan menyampaikan nilai jenama secara berterusan.

📊 Tolak pasif untuk menjadi promoter. Terdapat beberapa cara untuk melakukan ini dan satu kaedah tersebut ialah menggunakan UlasanX untuk hantar peringatan e-mel automatik kepada pengguna anda selepas mereka membuat pembelian. Makluman e-mel ini akan mengingatkan pengguna anda untuk meninggalkan ulasan dan memberikan penilaian pada halaman produk anda.

📊 Tentukan siapa penganjur anda dan beri ganjaran kepada mereka kerana kesetiaan mereka kepada perniagaan anda. Anda boleh menawarkan diskaun, kod kupon khas dan jualan, atau meminta atau menggalakkan mereka menjadi duta jenama anda.

9) Kadar Penglibatan Media Sosial

Salah satu metrik eDagang paling asas yang mesti anda jejaki dan sentiasa cuba perbaiki sebagai pemilik kedai dalam talian ialah Kadar Penglibatan Media Sosial. Setiap platform media sosial memerlukan aktiviti dan penglibatan untuk mencipta pengalaman jenama yang menyenangkan dan interaksi bermakna dengan pelanggan baharu dan berpotensi pada masa hadapan. 

Ia sering digunakan untuk mengukur prestasi satu bahagian kandungan pada platform media sosial yang berbeza, seperti Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, dsb, berdasarkan bilangan interaksi yang diterima oleh siaran. Kadangkala, ia juga dianggap sebagai ukuran sejauh mana kempen pemasaran yang baik dalam memastikan penonton dan pelanggan terlibat. 

Metrik penting ini membantu memahami bahawa ia adalah lebih penting untuk dimiliki pengguna yang terlibat berbanding sebilangan besar pengikut yang tidak berinteraksi. 

👉 Perhatikan Kadar Penglibatan Media Sosial dengan teliti

eCommerce metrics
Kadar penglibatan anda ialah a perwakilan sebenar kualiti kandungan anda dan membantu menggambarkan perkara yang pelanggan anda harapkan daripada perniagaan dalam talian anda. Oleh itu, analisis media sosial yang baik adalah penting untuk mengukur kejayaan perniagaan WooCommerce anda.

Hari ini, ada beberapa alat analitik dalam talian untuk membantu anda mengukur kadar penglibatan media sosial bagi platform yang berbeza. Walau bagaimanapun, anda juga boleh menggunakan formula yang diberikan di bawah untuk pengiraan. 

eCommerce metrics

Walau bagaimanapun, sebelum kita boleh menggunakan mana-mana alat dan persamaan ini untuk mengukur kadar penglibatan media sosial, kita perlu memahami terdapat beberapa kaedah penglibatan yang berbeza untuk platform media yang berbeza.

Walaupun penglibatan di Facebook diwakili oleh suka, komen dan perkongsian, itu ialah bilangan tweet semula dan balasan. Jika perniagaan anda mempunyai saluran YouTube sendiri, maka penglibatan harus diukur berdasarkan jumlah tontonan yang diterima oleh setiap video. 

Oleh itu, anda perlu memahami apa yang khalayak anda jangkakan dan bergantung pada platform yang berbeza ini dan bertindak sewajarnya. 

👉 Naikkan Kadar Penglibatan Anda

Untuk membawa perniagaan anda ke tahap tertinggi pertumbuhan dan kejayaan, anda perlu memahami khalayak anda dan membina penglibatan dan interaksi. Tiada had maksimum penglibatan untuk dicapai, jadi anda mendapat peluang untuk terus merombak kaedah anda dan menambah baik. 

Terdapat banyak cara untuk meningkatkan kadar penglibatan tapak web anda. Walaupun mustahil untuk menyenaraikan kesemuanya, berikut adalah beberapa teknik yang boleh anda gunakan. 

📊 Lakukan analisis menyeluruh terhadap khalayak anda untuk mengenali mereka

📊 Cipta dan kongsi kandungan yang menarik dan berharga dalam talian yang akan dinikmati oleh khalayak anda

📊 Tahan perhatian pengguna anda dengan e-mel khusus dan pemasaran media sosial

📊 Kongsi kandungan interaktif yang akan membuatkan pengguna memulakan perbualan dan memastikannya mengalir

📊 Jadi kreatif dengan tiang, sesi Soal Jawab, peraduan, hadiah dan banyak lagi

📊 Pastikan visual kandungan anda untuk menarik perhatian khalayak anda dengan serta-merta

📊 Sentiasa pastikan respons anda cepat dan jenaka; pengguna cenderung kehilangan minat terhadap produk anda apabila mereka tidak menerima balasan pantas kepada pertanyaan mereka

📊 Siarkan secara kerap dan pada selang masa yang tetap untuk memastikan pengguna tidak pernah terlepas kandungan anda – anda boleh menggunakan pemalam WordPress yang berguna seperti SchedulePress untuk berkongsi siaran dan kandungan secara automatik di media sosial.

Berapa Kerapkah Anda Harus Mengukur Metrik eDagang Anda?

Kekerapan anda perlu menganalisis metrik eDagang bergantung pada metrik itu sendiri dan perkara yang diwakilinya. 

🗓️ Setiap minggu: Beberapa metrik perlu dipantau setiap minggu untuk mengesahkan bahawa syarikat anda berada dalam keadaan baik. Trafik laman web dan penglibatan media sosial adalah semua contoh.

🗓️ Dua kali seminggu ukuran adalah sesuai untuk metrik dengan saiz sampel yang lebih besar, kerana ia kurang dipengaruhi oleh perubahan minggu ke minggu. Nilai pesanan purata (AOV), kos setiap pemerolehan (CPA) dan pengabaian troli beli-belah ialah contoh metrik eDagang dwi-mingguan.

🗓️ Bulanan: Beberapa metrik e-Dagang seperti yang berkaitan dengan pemasaran e-mel boleh diukur setiap bulan kerana ia bergantung pada nombor trafik tapak web dan strategi pemasaran anda sendiri. 

🗓️ Suku tahunan: Metrik eDagang lain boleh dilihat setiap suku tahun atau tahunan. Ini adalah yang paling strategik dan biasanya digunakan untuk mengukur keadaan keseluruhan dan pertumbuhan perniagaan anda. 

Ukur Metrik eDagang Anda Dengan Mudah Untuk Mengembangkan Perniagaan Anda

eCommerce metrics

Terdapat beberapa metrik eDagang anda boleh menjejaki untuk memahami pelanggan anda dan kemajuan perniagaan, tetapi yang dinyatakan di atas adalah kunci. Mana-mana kedai yang bertujuan untuk mencapai kejayaan harus memberi tumpuan kepada mereka. Jika anda menganalisis metrik teratas ini dan mengambil ukuran yang betul untuk meningkatkannya, perniagaan anda pasti akan menunjukkan prestasi yang terbaik. 

Kami harap anda mendapati senarai kami membantu dalam mengembangkan perniagaan dalam talian anda. Jika anda mencuba mana-mana kaedah yang disenaraikan di atas, beritahu kami tentang pengalaman anda dengan mengulas di bawah; kami ingin mendengar daripada anda! Untuk mengetahui lebih banyak maklumat berharga tentang perniagaan dalam talian anda seperti ini, melanggan blog kami. Anda juga boleh menyertai kami komuniti Facebook yang mesra untuk mengetahui tentang kemas kini terkini kami.

Picture of Tasnia

Tasnia

Kongsi Kisah Ini